Czym jest książeczka sanepidowska?
Książeczka sanepidowska to inaczej orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, które zawiera wyniki badań o nosicielstwo wraz z informacjami o braku przeciwwskazań do pracy, w której może dojść do przeniesienia zakażenia na inne osoby. Aby otrzymać książeczkę sanepidowską niezbędne jest przejście dwóch etapów:
- badanie sanepidu (koszt waha się od 60 do 100zł)
- wizyta u lekarza medycyny pracy (od 50 do 100zł)
Przepisy nie określają jasno terminu ważności takich orzeczeń – może określić go lekarz w oparciu o otrzymane wyniki badań laboratoryjnych lub też uwzględniając rodzaj i okres trwania wykonywanej pracy. Książeczka sanepidowska jest obowiązkowym dokumentem wymaganym przy zatrudnieniu pracowników w wybranych branżach. Koszt wyrobienia orzeczenia powinien pokryć pracodawca, jednakże często można się spotkać z tym, iż oferty pracy w swoich wymaganiach zawierają konieczność posiadania już książeczki – ze względu na oszczędność i czas.
Co dokładnie jest badane?
Ze względu na możliwy kontakt w pracy z dużą grupą ludzi (a w szczególności z dziećmi) oraz żywnością – konieczne jest posiadanie ważnej książeczki sanepidowskiej. Materiał pobrany do badania sprawdzany jest pod kątem obecności pałeczek Salmonella i Shigella, pałeczek duru brzusznego, durów rzekomych A,B,C oraz prątków gruźlicy i innych groźnych dla kontaktu z żywnością czynników chorobotwórczych. Ważne orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych jest poświadczeniem zdrowia pracownika i potwierdza jego zdolność do wykonywanych obowiązków zawodowych.
Kto musi posiadać książeczkę sanepidowską?
– każda osoba zajmująca się myciem naczyń i pojemników na żywność
– każdy pracownik gastronomii (kucharze, kelnerzy itp.)
– każda osoba mająca w pracy kontakt z dziećmi do 6. roku życia
– każda osoba pracująca na stanowisku z żywnością i wodą przeznaczoną dla ludzi
– osoby, których praca związana jest z lekami doustnymi