Jak rekrutować sprzedawców?

Sprzedawca jest często wizytówką firmy. Nawet najlepsze produkty czy usługi, zaoferowane przez nieuprzejmego sprzedawcę, nie wzbudzą w klientach zainteresowania. Jak szukać sprzedawców, którzy będą godnie reprezentować Twój biznes?

Jak przygotować pytania na rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko sprzedawcy?

Zanim zaprosisz kandydata na rozmowę kwalifikacyjną, zastanów się, jakie cechy sprzedawcy są dla Ciebie najważniejsze.

Cechy dobrego sprzedawcy:

  • Zrozumienie potrzeb klienta – podczas gdy jedni szukają u sprzedawcy informacji i pomocy w wyborze, inni chcą być podjąć decyzję w spokoju. Często sprzedaż zależy od tego, czy Twój pracownik potrafi wyczuć różnicę i dostosować swój styl sprzedaży do konkretnego klienta.
  • Umiejętność zarządzania czasem – wiele zakupów nigdy nie dochodzi do skutku ze względu na opieszałość sprzedawcy. Aby zniecierpliwiony klient nie odszedł z niczym, ważne, by sprzedawca potrafił obsłużyć kolejkę w sprawny sposób.
  • Motywacja – w zależności od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz, sprzedawca może być jedyną osobą w sklepie, reprezentującą Twój biznes. Dlatego ważne, by nie czekał na polecenia, a potrafił samodzielnie podejmować decyzje. Często by poprawić motywację sprzedawców, firmy decydują się na formę wynagrodzenia uzależnioną od sprzedaży. Pracownik otrzymuje wtedy premię od każdego sprzedanego produktu lub osiągniętej wymaganej kwoty sprzedaży.
  • Cierpliwość – klienci potrafią być męczący. Ważne, by sprzedawca nie stracił cierpliwości, gdy po raz setny tego dnia słyszy to samo pytanie.
  • Godny zaufania – sprzedawcy powierzasz często nie tylko funkcję reprezentowania firmy, ale też klucze do sklepu i do kasy.

Plusami są także:

  • Radzenie sobie z prostymi obliczeniami – w dzisiejszych czasach na kasie automatycznie wyświetla się, ile reszty należy wydać klientowi. Jednak czasami technologia zawodzi, dlatego dobrze, by sprzedawca umiał sprawnie dokonać rachunków.
  • Znajomość języków – jeżeli Twój biznes znajduje się w turystycznej lokalizacji, ważna jest także umiejętność posługiwania się angielskim.

Rozmowa o pracę na stanowisko sprzedawcy

Na rozmowie rekrutacyjnej kandydaci na stanowisko sprzedawcy są często proszeni o odegranie krótkiej scenki. Może ona dotyczyć radzenia sobie ze skargą czy zachowania wobec wyjątkowo trudnego klienta. Dobry sprzedawca musi umieć improwizować.

Profil idealnego kandydata zależy od specyfiki branży. Podczas gdy w supermarkecie od kasjera nie wymaga się o wiele więcej niż obsługi kasy, w bardziej wyspecjalizowanych sklepach sprzedawca musi mieć więcej kwalifikacji. W niektórych branżach oczekuje się rekomendacji od sprzedawcy, dlatego potrzebna jest podstawowa wiedza o oferowanych produktach.

Jeżeli jesteś na etapie poszukiwania sprzedawców -zajrzyj na dlafirm.pracuj.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj